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FRES


Invité grinch
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Je viens enfin de piger un truc :)

Le programme FRES a deux variantes : FRES SV et FRES UV.

La première est un châssis chenillé : c est l ASCOD 2 qui a été retenu (GDLS).

Il semble le plus avancé vu que les protos sont fabriqués.

Le second, FRES UV recouvre les châssis a roues. C est apparemment pour celui la que concourt le Piranha 5, le VBCI, le Boxer et le RG41.

Par contre j ai pas vu d infos sur le choix du produit de Mowag mais peut être...

Si le programme est comme sa variante chenillée alors la propriété intellectuelle a sans doute été exigée. Et si les compétiteurs restent en lice c est que des compromis ont sans doute étés trouvé...

Mine de rien si les deux programmes vont au bout, les anglais vont avoir un corps blindé particulièrement capable !!

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Je viens de regarder les liens et oui j ai soutenu une bêtise, le Piranha 5 a bien été choisi mais le programme a l air d avancer beaucoup moins vite que celui de l ascod. Enfin je ne m en fait pas pour eux, entre leurs MRAP, les véhicules d ancienne génération , les Warriors revalorisés et l ASCOD a venir ils ont de quoi faire !

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Pour reprendre:

Le programme FRES compte deux volets distincts. Le SV qui est à ce jour l'ASCOD-2 et le UV qui doit être un 8x8.

Pour le UV, aucun candidat n'a vraiment gagné car le programme a été gelé. Ce qui peut arriver pour le SV car celui-ci ne se passe pas bien.

Le VBCI n'a pas été choisi car les anglais veulent que le moteur puisse fonctionner hors châssis pour les opérations de maintenance. Ça n'a pas été prévu par Nexter car cela complexifie le châssis pour un intérêt contestable. Certains pensent même que cette demande est faire pour écarter certains compétiteurs.

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Je recolle un message de l'époque (désolé pour le copyright) qui m'avait bien aidé à comprendre

 

EDIT, grillé

 

 

 

Le point le plus pertinant me semble être la volonté de l'Army d'acheter le droit de modifier les véhicules. Elle sait qu'elle n'a pas d'argent pour lancer un programme avec une forte concurence sur tous les creneaux de châssis à l'exportation. Donc elle met en concurence sur toutes les strats opérationnelles des sociétés en achetant la propriété intelectuelle. Ça devrait faire exemple pour la France.
Une fois un matériel choisi, il peut être modifié par l'industrie locale sur ordre de l'Army. Et le fabricant d'origine ne peut plus rien dire.
On peut donc espérer obtenir un matériel très proche du souhait des opérationnels avec un coût et des risques bas. 
Modifié par Frost
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  • 5 months later...

Si le programme FRES n'existe plus, le Scout-SV qui lui est toujours en cours vient de franchir une nouvelle étape :

UK's Scout SV PMRS passes base design review milestone

Nicholas de Larrinaga, London - IHS Jane's Defence Weekly

27 April 2014

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The PMRS member of the Scout SV family has passed its Base Platform CDR. Source: IHS/Patrick Allen

The UK Ministry of Defence (MoD) has completed the Base Platform Critical Design Review (CDR) for the Protected Mobility Recce Support (PMRS) variant of the Scout Specialist Vehicle (SV) programme, General Dynamics UK announced on 28 April.

The Scout SV programme is intended to replace the Combat Vehicle Reconnaissance (Tracked) (CVR(T)) family of light armoured vehicles in British Army service. Currently the British Army possesses some 1,133 CVR(T) vehicles, of which only 641 are operable.

The Base Platform CDR is the first variant-specific CDR for the Scout SV programme and marks an important step before the planned delivery of the first PMRS pre-production prototype and the overall CDR for the vehicle later in 2014. The completion of the Base Platform CDR on the PMRS variant follows on from the completion of the MoD's Preliminary Design Review on the Scout SV programme in early 2013.

According to General Dynamics UK, the Base Platform CDR "covered the PMRS system architecture, including the physical architecture and software; its subsystems, such as the running gear, suspension, auto controls, and propulsion; and PMRS specific design interfaces, including for the vehicle's electronic architecture, C4I equipment, towing, and storage." The Base Platform CDR also included extensive testing to confirm the PMRS' survivability, ease of crew egress and ingress, and onboard system functionality.

The full CDR later this year is set to finalise the design of the vehicle for production. The PMRS element of Scout SV is intended to replace the Spartan armoured personnel carrier CVR(T) vehicle variant and will be able to carry 8 dismounts and be armed with a remote weapon station.

General Dynamics UK has been developing the Scout SV under a GBP500 million (USD840 million) demonstration phase contract, awarded by the MoD in July 2010. Scout SV was to form the reconnaissance part of the now-defunct Future Rapid Effect System vehicle programme, which also included a utility vehicle and a manoeuvre support vehicle.

Kevin Connell, vice-president at General Dynamics UK - Land Systems, said: "This is a significant milestone in the Scout SV programme as we move closer towards the delivery of the first PMRS pre-production prototype later this year. This successful Base Platform CDR for the PMRS variant shows we are well on our way to delivering a best-in-class family of armoured vehicles that meet the requirements of Future Force 2020 for the British Army."

Despite funding being allocated under the MoD's PR12 spending round, a production contract for the Scout SV vehicle has proved elusive. However, with the British Army's CVR(T) family of vehicles scheduled to be withdrawn from service in 2020, there is a danger of a significant capability gap emerging if there are any further delays (or even a cancellation of the programme). To de-risk the programme a Mobile Test Rig was completed in 2012 and has since undergone extensive trials.

(471 words)

Prochain point à Eurosatory. Modifié par Serge
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  • 1 month later...
  • 3 weeks later...

Une nouvelle étape :

General Dynamics UK Unveils First SCOUT Specialist Vehicle Pre-Production Prototype at DVD 2014

(Source: General Dynamics UK; issued June 24, 2014)

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The first SCOUT SV pre-production prototype, a Protected Mobility Recce Support (PMRS) variant, was unveiled by GD at DVD 2014. (GD photo)

MILLBROOK, Bedfordshire –-- General Dynamics UK today unveiled the first pre-production prototype SCOUT Specialist Vehicle (SV) at DVD 2014 at the Millbrook Proving Ground in Bedfordshire. The platform, a Protected Mobility Recce Support (PMRS) variant, showcases the step-change in Armoured Fighting Vehicle capability being delivered to the British Army.

In service, PMRS will provide safe transportation of fully-equipped soldiers in a well-protected environment. On dismount, troops will be able to more effectively conduct a variety of tasks, such as dismounted surveillance (including patrols), observation posts and close target reconnaissance. Its extensive capabilities include acoustic detectors, a laser warning system, a local situational awareness system, an electronic countermeasure system, a route marking system, an advanced electronic architecture and a high performance power pack.

General Dynamics UK recently completed the Base Platform Critical Design Review (CDR) for the PMRS variant, as part of the SCOUT SV programme. The overarching CDR for the PMRS variant, which will take place this year, will establish the final design of the variant for future production, drawing upon lessons learned from the PMRS pre-production prototype.

Kevin Connell, vice president at General Dynamics UK - Land Systems, said: “Today marks an important day in the SCOUT Specialist Vehicle programme. DVD is the perfect place to unveil the first SV pre-production prototype and to demonstrate the capabilities of the PMRS variant, which is just one of a family of world-leading armoured fighting vehicles General Dynamics UK is developing for the British Army.”

Each SCOUT SV platform variant will be a highly-agile, tracked, medium-weight armoured fighting vehicle, providing British troops with state-of-the-art protection. SCOUT SV vehicles are developed upon a highly-adaptable and capable Common Base Platform, maximising commonality in mobility, electronic architecture and survivability that ensures the British Army has a family of world-class platforms.

Also at DVD 2014, General Dynamics will be showcasing two variants from the Ocelot Family of Vehicles (FoV), based on the highly capable British Foxhound vehicle, and the Light Armoured Vehicle Demonstrator (LAV Demonstrator) platform, based on the world-leading technologies of the Canadian Army LAV 6.0. In addition, General Dynamics will demonstrate its end-to-end Health and Usage Monitoring System (HUMS) service; whilst Lockheed Martin UK will showcase its SCOUT SV Engineering Development Unit (EDU) on General Dynamics’ stand.

General Dynamics United Kingdom (General Dynamics UK) has two primary lines of business: C4 systems and land vehicles. General Dynamics UK works in partnership with the United Kingdom MoD providing the nation’s primary land capabilities including, amongst others, Bowman, the British Armed Forces tactical communications programme, and the Specialist Vehicle (SV), the replacement for the British Army’s reconnaissance vehicle fleet.

The company also delivers avionics equipment used in rotary and fixed wing platforms, highly integrated mission and video management systems, flexible stores management systems, data link processing and video and data recorders for UK and international customers.

DVD 2014: General Dynamics UK completes first Scout PMRS

Christopher F Foss, Milbrook - IHS Jane's Defence Weekly

25 June 2014

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General Dynamics UK Protected Mobility Reconnaissance Support (PMRS) member of the Scout SV family debuted at DVD 2014. Source: IHS/Patrick Allen

The first pre-production member of the General Dynamics UK Scout Specialist Vehicle (Scout SV) family of tracked armoured fighting vehicles (AFV) for the British Army was shown for the first time at Defence Vehicle Dynamics (DVD) on 25 June 2014.

This was the Protected Mobility Reconnaissance Support (PMRS) model that was rolled out at the facilities of General Dynamics European Land Systems - Santa Bárbara Sistemas in Spain on 12 June. The PMRS will soon return to Spain for its extensive trials programme.

The Scout vehicles are the intended replacement for the Combat Vehicle Reconnaissance (Tracked) - CVR(T) - family of vehicles and are expected to enter service from later this decade as a key part of Army 2020.

Speaking at DVD, Philip Dunne, the UK minister for defence equipment, support, and technology, refused to be drawn on whether he would place a production contract for Scout before the country's general election in 2015, saying only that the project was currently in the demonstration phase and that progress was "so far, so good".

The PMRS is fitted with a Kongsberg Protector Remote Weapon Station (RWS) armed with a stabilised .50 M2 HB machine gun (MG) with a fire-on-the-move capability and banks of grenade launchers.

General Dynamics UK is quoting a combat weight of 38 tonnes for the PMRS but with a proven stretch potential to 42 tonnes to take into account any future requirements.

PMRS has a maximum crew of six including commander, gunner, and driver, plus three dismounts.

PMRS has a host of new features including a laser warning system; cameras for day/night situational awareness through 360°; flat panel displays for commander, gunner, and driver; electronic architecture; configurable modular armour system; electronic counter measures; and environmental control system for worldwide deployment.

Following a competition, General Dynamics UK was awarded the demonstration contract in July 2010 but since then as a result of the Strategic Defence and Security Review the contract has been renegotiated. General Dynamics UK recently completed the Base Platform Critical Design Review (CDR) for the PMRS, which will be followed by the overarching CDR for the PMRS that will occur later this year and establish the final design for future production.

The PMRS will be followed by three pre-production Scout reconnaissance vehicles, one equipment support (repair), and one equipment support (recovery), with these being built in Spain and expected to be completed from late 2014 through to 2015.

The two-person turret for the Scout reconnaissance vehicle is being developed by Lockheed Martin UK under contract from General Dynamics UK.

This turret will be armed with the recently-qualified CTA International 40 mm Case Telescoped Armament System (CTAS) being provided as Government Furnished Equipment (GFE). Lockheed Martin UK expects to build 245 turrets for the Scout reconnaissance vehicle. This variant will replace the Scimitar, armed with an unstabilised 30 mm RARDEN cannon, which entered service as far back as 1974.

The Mobile Test Rig (MTR) was completed in Austria in June 2012 and is being used to de-risk the automotive elements of the SV.

This vehicle started its trials in Austria and then went to Spain in early 2013 to complete its 10,000 km of Accelerated Life Testing (ALT), which included hot weather trials.

The MTR is based on the design of the PMRS version of the SV family and was originally ballasted at 34 tonnes. This was then progressively increased to 38 and finally 42 tonnes.

Scout SV is currently at the demonstration phase and subject to Ministry of Defence approval will move into the production phase with the first Block 1 being for the Scout reconnaissance, PMRS, equipment support (repair), and equipment support (recovery).

These will be followed by more specialised variants including ambulance, engineer reconnaissance, and command and control.

All of the Scout SV family of vehicles will use the Common Base Platform (CBP), which is claimed will reduce through life-cycle costs.

Modifié par Serge
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À ce jour aucun n'est identifié.

Rappelons que lors des évaluations FRES-UV, furent finalistes le VBCI, le TPz-1 Boxer et le Piranah-IV Evolution. Ce dernier a gagné mais le programme fut annulé immédiatement après.

Pour l'heure, l'Armée de terre britannique va tester le VBCI EMAT sur plusieurs mois pour analyser l'effet de ce type de véhicule sur leur système tactique. C'est une évaluation du concept, non du véhicule.

Il faut bien comprendre qu'ils n'ont aucun recule quant à l'emploi et l'effet tactique de ce genre de 8x8. Et il peut y en avoir. Avant le Stryker, les américains ont loué des Kodiak au Canada et des Centauro aux italiens.

Sur le marché, il existe plusieurs prétendants sérieux :

- Le premier est le nouveau VBCI de Nexter présenté à Eurosatory 2014. Il intègre les enseignements de la compétition FRES-UV passée (remarque : il faut que certains arrêtent de dire que les brits sont des salauds. L'échec a imposé à Nexter de retravailler le châssis. Il est maintenant beaucoup mieux.).

- Il y aura forcément le TPz-1 Boxer. Mais pour moi, il n'a aucune chance. À l'export, il est cuit hors considérations diplomatique.

- Faisons attention à l'AMV-XP de Patria car il tire les enseignements des limites de l'AMV et bénéficie des retours sud-africains. Il vise le marché de l'US Marine Corps. C'est le tueur de VBCI, la vrai menace.

- Il y a GD avec ses Piranah. Deux options possibles : Ou le Piranah-V ou le Piranah-6.0. Le premier est directement dans la catégorie des 8x8 lourds (celle du VBCI et du Boxer.). Le second y est aux portes, mais n'a pas roulé.

- le Freccia d'Iveco pourrait concourir. De plus, la version dépannage existe déjà à la différence des autres (sauf l'AMV). Ce pourrait être un argument. Mais bon...

- Je ne suis pas sûr que l'on voit le Pandur II.

Ce sont les seuls candidats crédibles.

Avis personnel :

Il faut suivre la conclusion des évaluations tactiques du VBCI sous l'angle d'une question tactique. Peut-on employer un 8x8 comme un véhicule apte à la recherche du contact ? Pour moi, c'est la première clef.

Si les brits pensent que l'on peut être agressif avec un 8x8, alors les lourds domineront car ils sont vraiment blindés. Ils peuvent encaisser les coups. Avantage aux VBCI, Piranah-V et AMV-XP. Dans ce cas, je verrais bien les brits demander une version tourelle (40 CTA ?). Le TPz-2 Boxer serait éjecté car trop lourd avec une tourelle habitée.

Si les brits pensent qu'il faut éviter d'être agressif avec un 8x8, alors les lourds-légers pourraient être avantagés. Pourquoi ? Car tout en offrant le même volume interne et une bonne protection anti-mine (en fait, presque la même qu'un lourd.) comme ils sont plus légers, ils coûtent moins chers. Dans ce cas, le Piranah-6.0 ou même le nouveau III "lourd" pourrait être plus pertinent. Autre pondération ici, le coût de production aurait une place plus grande dans les choix.

Il me semble que les Freccia et Pandur-II sont trop léger face aux mines. C'est rédhibitoire.

Modifié par Serge
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Entre la modernisation de leur mtb, la pouirsuite favorable du programme du duo de vci, à savoir la modernisation du Warrior et l'acquisition de la famille FRES-SV, sans compter la recette de tout les Ocelot je me demande bien quelle ressource serait disponible pour l'achat d'un 8x8 tel que le VBCI dont le prix n'est pas donné, meme en VBTT, location d'une partit de notre parc à l'horizon?

Modifié par P4
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Si les brits pensent que l'on peut être agressif avec un 8x8, alors les lourds domineront car ils sont vraiment blindés. Ils peuvent encaisser les coups. Avantage aux VBCI, Piranah-V et AMV-XP. Dans ce cas, je verrais bien les brits demander une version tourelle (40 CTA ?). Le TPz-2 Boxer serait éjecté car trop lourd avec une tourelle habitée.

Si les brits pensent qu'il faut éviter d'être agressif avec un 8x8, alors les lourds-légers pourraient être avantagés. Pourquoi ? Car tout en offrant le même volume interne et une bonne protection anti-mine (en fait, presque la même qu'un lourd.) comme ils sont plus légers, ils coûtent moins chers. Dans ce cas, le Piranah-6.0 ou même le nouveau III "lourd" pourrait être plus pertinent. Autre pondération ici, le coût de production aurait une place plus grande dans les choix.

Il me semble que les Freccia et Pandur-II sont trop léger face aux mines. C'est rédhibitoire.

 

De quel nouveau III "lourd" parles tu?

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Le Piranah-III+

C'est la dernière amélioration de la génération III. Il fait 22t en ordre de combat mais a un potentiel jusqu'à 27t.

Il ressemble au III-HAV d'aspect. Il en est d'ailleurs le vrai successeur.

Il ne faut pas le confondre avec le 6.0 qui est un Piranah-III complètement retravaillé.

Les deux furent exposés à Eurosatory 2014.

Modifié par Serge
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Donc en fait le FRES UV est un besoin nouveau, pour constituer une force médiane a base de 8x8.

 

 

Par contre je pense que le Challenger 2 sera le dernier MBT britannique, son remplaçant sera surement un FRES SV avec canon de 120 mm.

Comme on peut le voir sur cette video: le direct fire vehicle  

 

 

Direct Fire - The hull is also designed to accommodate a 2.1m turret ring and is capable of carrying 42 tonne’s. This means the vehicle can support a larger turret to house a 120mm smoothbore main gun, which has been floated as an idea to replace the British Army’s current Challenger 2 Main Battle Tank.

Modifié par Born to sail
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Sur le marché, il existe plusieurs prétendants sérieux :

- Le premier est le nouveau VBCI de Nexter présenté à Eurosatory 2014. Il intègre les enseignements de la compétition FRES-UV passée (remarque : il faut que certains arrêtent de dire que les brits sont des salauds. L'échec a imposé à Nexter de retravailler le châssis. Il est maintenant beaucoup mieux.).

 

 

Est-ce que la version 32 tonnes du VBCI équipant l'armée Française bénéficie de ces enseignements ?

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Non.

Le 32t est simplement une amélioration de son train de roulement pour porter 32t.

Le nouveau VBCI est un réaménagement plus complet du VBCI EMAT.

Pour le Piranah-III+ :

http://www.armyrecognition.com/eurosatory_2014_show_daily_news_coverage_report/general_dynamics_to_present_the_new_piranha_3_at_eurosatory_2014.html

Donc en fait le FRES UV est un besoin nouveau, pour constituer une force médiane a base de 8x8.

C'est ça.

Il faut lire les articles de Think Defence que j'ai mis en lien. Ils donnent un très bon historique.

Par contre je pense que le Challenger 2 sera le dernier MBT britannique, son remplaçant sera surement un FRES SV avec canon de 120 mm.

Comme on peut le voir sur cette video: le direct fire vehicle

Direct Fire - The hull is also designed to accommodate a 2.1m turret ring and is capable of carrying 42 tonne’s. This means the vehicle can support a larger turret to house a 120mm smoothbore main gun, which has been floated as an idea to replace the British Army’s current Challenger 2 Main Battle Tank.

Non.

Le Challenger-2 occupe le haut du créneau pour le tir canon et tu ne les feras pas baisser de niveau de blindage ici.

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